Mon meilleur ami

 

Am considerat intotdeauna ca filmele frantuzesti sunt extraordinare. Ca orice subiect s-ar aborda, oricat de banal sau de plictisitor, intr-un film frantuzesc acesta ar parea amuzant si atragator. „Mon meilleur ami” nu este o exceptie de la aceasta regula a mea. Asa cum titlul sugereaza, subiectul acestui film regizat de Patrice Leconte este prietenia. Mai exact, existenta unui cel mai bun prieten. Regizorul insusi descrie cel mai bine actiunea filmului:

Miza scenariului : povestea unui tip cãruia toatã lumea îi spune cã nu are prieteni, care exclamã cu violentã si care, pentru a dovedi contrariul, se angajeazã într-un pariu absurd si abstract, arãtând celorlalti acest prieten pe care nu îl are ! Mi s-a pãrut original sã lansezi un pariu pe o bazã pe care nu se pariazã de obicei. Pe de altã parte acest lucru mi-a permis sã vorbesc despre prietenie si despre lipsa prieteniei. În ochii mei, este ca si cum s-ar prezenta o poveste de iubire. Trebuie schimbate doar prenumele ! Dar acest proiect mi-a atras imediat atentia, asta pentru cã am simtit cã subiectul crea rezonante intime pentru mine. Nu este un film autobiografic dar dacã sunt întrebat cine este cel mai bun prieten al meu, as fi destul de jenat pentru a rãspunde.

Cred ca aceste cuvinte sunt suficiente pentru a va face sa urmariti filmul – un amestec intre drama si comedie, parand atat de real, cu atat mai mult cu cat, pentru a sublinia tema principala, regizorul se foloseste, la un moment dat, de existenta unei emisiuni de cultura generala, si anume de „Cum sa devii milionar” (varianta romaneasca e „Vrei sa fii miliardar”). In aceasta emisiune, concurentul are posibilitatea ca, atunci cand nu cunoaste raspunsul corect al unei intrebari, sa sune un prieten. Acest fapt l-a izbit pe Patrice Leconte si a stiut ca trebuie sa se foloseasca de un astfel de pretext in contextul filmului. Se poate spune, deci, ca „Mon meilleur ami” a fost scris in timp ce era regizat si filmat, ceea ce ii confera nu doar statut de experiment, ci, totodata, de capodopera a lui Leconte.

Eu nu adaug mai mult, va invit doar sa urmariti acest film. Chestiunea prieteniei si a lipsei de prieteni a omului contemporan este des intalnita in societatea noastra. Merita sa meditezi, macar putin, asupra acestei probleme. Incepe simplu, intrebandu-te: „Cine e cel mai bun prieten al meu?”

 

1 Comment

Lasă un răspuns

